Om de administratieve workload van makelaars efficiënter te kunnen organiseren, kunnen ze een beroep doen op Sidefish. Dat bedrijf stelt makelaars immers een digitale sidekick ter beschikking die luistert naar de naam Bowy. Door een naadloze integratie van Sidefish en Brokercloud kunnen de makelaars die voor ons beheerspakket gekozen hebben optimaal gebruik maken van de services van Bowy.
Administratie efficiënt organiseren
“Hoe je het ook draait of keert, als makelaar ontsnap je niet aan administratieve taken en verplichtingen. Het komt er dan ook op aan om die administratieve mallemolen zo efficiënt mogelijk te organiseren”, aldus drijvende kracht Jan Fruytier. “Daarvoor hebben we met Sidefish Bowy bedacht: de digitale sidekick van de makelaar. Bowy laat de makelaar toe om alle mogelijke communicaties met eindklanten op een snelle en intuïtieve manier af te handelen: van de voorbereiding voor een eerste kennismakingsgesprek tot communicatie over offertes en lopende schadegevallen.”
Voordelen voor de makelaar
Mikken jullie bij de makelaars dan in de eerste plaats op tijdwinst?
Jan Fruytier: Dat is ongetwijfeld de belangrijkste troef die we makelaars kunnen bieden. Makelaars verliezen vele uren aan inefficiënte administratieve processen. Bowy herleidt de doorlooptijd van die processen fors. Denk bijvoorbeeld aan een schadedossier: om dit volledig af te kunnen ronden, moet de klant het btw-attest ondertekend terugbezorgen. Je kan dit attest op tal van manieren naar de klant sturen, maar het duurt vaak een eeuwigheid om dit getekend terug te krijgen: de klant heeft geen tijd, is het vergeten, is met vakantie, … Via Bowy komt het in real time bij de klant binnen en krijg je het in 75% van de gevallen binnen vijf minuten ondertekend terug.
Welke andere voordelen bieden Sidefish en Bowy de makelaars?
Jan Fruytier: Elke vraag of vragenlijst die je als makelaar aan de klant bezorgt, komt bij die laatste via SMS binnen. Erg laagdrempelig dus, waardoor de antwoordratio hoog en reactietermijn erg kort zijn. Het is zo bijvoorbeeld ook perfect mogelijk om je jaarlijkse check-up bij klanten voor te bereiden.
Bowy kan ook een belangrijke meerwaarde bieden met het oog op de MiFID-verplichtingen voor de makelaar. Onze tool helpt je om het overzicht te bewaren en geen achtergebleven documenten te vergeten. Via ons systeem wordt ook tot driemaal toe een herinnering naar de klant gestuurd.
We hebben voorts met een aantal verzekeraars partnerships gesloten met het oog op commerciële acties. Daarbij versturen makelaars vragenlijsten van die verzekeraars in hun eigen naam naar klanten of prospects. Dit kan hen extra business opleveren.
Bowy kan de makelaar ook helpen om zijn klantendatabase te verrijken. Zo is het mogelijk om met slechts enkele klikken bij klanten ontbrekende gegevens op te vragen. Binnenkort zullen die door de makelaar via blocs retour automatisch in zijn Brokercloud-beheerspakket geïntegreerd kunnen worden.
Ten slotte kan je als makelaar via Bowy elk jaar een leuke verjaardagswens naar alle klanten sturen. Dergelijke kleine extraatjes maken de band tussen een makelaar en zijn klanten nog persoonlijker.
Gemeenschappelijke waarden
Hoe belangrijk is de rechtstreekse link met Brokercloud?
Jan Fruytier: Die zorgt ervoor dat het voor een makelaar die met Brokercloud werkt, uiterst eenvoudig is om de troeven van Sidefish te integreren in zijn dagelijkse werking. Makelaars selecteren de klant in Brokercloud, pushen de gegevens door naar Sidefish en versturen van daaruit de vragenlijst. We voorzien zelf om en bij 60 standaard vragenlijsten, maar makelaars kunnen zelf ook extra vragenlijsten creëren.
Brokercloud en Sidefish delen een aantal gemeenschappelijke waarden. Zo zijn we beiden opgericht door en voor makelaars. Zelf was ik immers gedurende twintig jaar makelaar vooraleer ik met Sidefish startte. Daarnaast staan beide voor onafhankelijkheid en een open, toegankelijke architectuur. Dit maakt dat de verstandhouding tussen beide platformen optimaal is.
Werken jullie met abonnementsformules?
Jan Fruytier: Neen, we vinden dat iedereen al te vaak betaalt voor licenties die in de praktijk zelden of nooit gebruikt worden. Bij ons is het principe eenvoudig: als je Bowy gebruikt, dan betaal je ervoor. Anders niet. Je koopt bij ons een aantal credits aan, die je vervolgens kunt inzetten. Wil je gedurende een bepaalde periode niks versturen, dan hoef je ook niks te betalen.
Jullie streven ook een hoger doel na, in het kader van duurzaamheid?
Jan Fruytier: Klopt. Voor elke 50 invulverzoeken die door makelaars verstuurd worden, planten we een boom in Madagascar. Binnenkort zal elke makelaar die klant is bij Sidefish trouwens over een eigen teller beschikken die bijhoudt wat zijn persoonlijke bijdrage is.